Co se kroužků týká…

V listopadu psát na téma, které je velice aktuální v září (což je měsíc plánování a vysypávání peněženek), je trošku s křížkem po funuse, ale tenhle zápis tu mám rozepsaný už pár týdnů a vzhledem ke všem těm akcím, co nás v minulých měsících potkaly, jsem se dřív jaksi nedostala k tomu ho doklepat. Byl čas tak max na obrázek a kratší text.

Vždycky, když řeším začátkem každého školního roku, kolik a jaké kroužky dětem naplánovat (plus řešit, abychom byli schopni je někam odvést a s ničím jiným se to jim nebo nám nekrylo), vzpomenu na jednu paní psycholožku, s níž jsem před časem podobný problém řešila. Ne kvůli sobě, ale pro článek do jednoho plátku pro matky, v němž jsem si na mateřské trochu přivydělávala. Ta říkala, že je vždy potřeba přihlížet k samotnému dítěti a k tomu, jak společně s kroužky zvládá vše ostatní. Ideální podle ní bylo do tří kroužků týdně, resp. do tří dnů naplněných řízenými aktivitami. Říkala, že kolikrát je lepší, když se podaří umístit i víc kroužků do jednoho dne, než je mít rozfrcané do celého týdne a k tomu ani kapku času takříkajíc na nicnedělání. Já k tomu přistupovala i podle věku dětí. V první třídě školky měli většinou jen jeden kroužek, takto nějaké cvičení, zprvu v Sokole v Hodkovičkách, pak jsme objevili v KC Zahrada skvělou paní, která se věnovala ve sportovních kroužcích dětem od těch nejmenších při cvičení s matkami až cca po 3. třídu. Pak jsem kroužky přidávala a Toni jich asi nejvíc měla jako předškolačka, to už byla fakt velká (vlastně i tím, že jí bylo během celého toho roku 6) a zvládala v pohodě.

Co se týče nějakého počtu, zatěžování dětí apod., to si myslím šlo vcelku jako po másle. Teď ještě vymyslet, co by tak robata mohla dělat. A zkoušet, jestli to či ono je to pravé. Jasný je nějaký pohyb, pak třeba hudba či tvoření. O tvoření moc nestál Mik, protože je po svých rodičích a nijak extra nadaný tímto směrem není – a hlavně ho to moc nebaví. Toni právě naopak, ta si sice vyzkoušela ve školce tanečky, ale ač je holka dosti ohebná, tak zrovna tancování jí extra nejde – nějak ten rytmus necítí. Ale vzhledem k tomu, že neustále kreslila a tvořila, bylo jasno, záhy se uchytla na výtvarce a keramice. Ještě ve školce to bylo naprosto v pohodě, kroužky probíhaly často tam, s odchodem do školy ale začalo plánování větší. Zvlášť, co se týče sportu, moc jsme nevěděli, kam s dětmi. Pořád si říkám, že mi pro větší děti chybí nějaký pořádný sportovní kroužek typu Sokol. Prostě kroužek věnovaný pohybu, který není přesně zaměřený a který nevyžaduje výkony, spíš jen vede děti k radosti z toho pohybu a v tomhle směru je vychovává tak nějak všeobecně.

Když jsem byla malá já, chodila jsem do Klokánka. To byl takový oddíl pod TJ Bohemians, určený pro děti od druhých tříd. Fungovalo to tak, že jsme vždy 2 měsíce měli atletiku, míčové hry a základy gymnastiky a měsíc plavání. V prvních 3 letech pak angličtinu a němčinu. Od šesté třídy si pak děti vybíraly už sport, který jim šel, k němuž měly předpoklady nebo prostě vztah. Já tenkrát začala závodně plavat, což jsem ale vydržela už jen rok, neboť puberta zasáhla plnou silou 🙂 Zpětně si pořád myslím, že takhle to bylo skvělé, přičichli jsme k leccčemu, zkusili jsme tam kdeco, něco nám šlo míň, něco víc, ale bavilo nás to. Mě třeba děsně moc bavil basket, i když jsem prcek a pak jsem ho dál nedělala, jenže do samostatného oddílu by mě, ani mé rodiče asi nikdy nenapadlo jít. Takhle jsem se s ním ale seznámila nenásilně v rámci všeobecné sportovní přípravy. S některými holkami z mého družstva jsem se pak ještě občas potkala, s jednou jsme se setkali na gymplu, s jinou na vošce. Byl to výborný nápad a podle mě něco podobného pro nevyhraněné děti by mohlo být skvělé.

Tahle jsme se s nimi trošku motali při vybírání. Mikuláš v první třídě chodil na pingpong a na bojové umění, toho nechal po půl roce. Pingopong jsme další rok neskloubili s flétnou, tak taky skončil. Děti se snažím do ničeho nenutit, jen je vždycky nechám dokončit aspoň ten půlrok, spíš i rok, aby měly čas zkusit si, jestli je to to ono. Od druhé třídy začal Mik s flétnou, s níž sám přišel. Hraje na ni dodnes a nikdy neřekl, že už nechce, což mě upřímně dosud udivuje, myslela jsem, že s ní po roce sekne. Sice necvičí už tak nadšeně jako kdysi, ale dokud hrát chce, budu ho podporovat. I když jsem si už říkala, že by možná nebylo od věci zkusit přejít k nějakému dalšímu dechovému nástroji. Blbé je, že chodí do DDM a tam je jen ta flétna. Uvidíme příští rok. V druhé třídě začal chodit na atletiku, která ho zprvu bavila, ale ke konci už vůbec. Připadalo mi, že v tom oddílu to moc neuměli s menšími dětmi, které nebyly přirozenými talenty, neuměli je do toho nadchnout a tak jich hodně moc odpadlo. Protože Mik miluje mapy a věděli jsme, že se u nás v lese běhá orienťák, zkusili jsme to a chytlo ho to. Taky je to objevitel a rád poznává nová místa, což nás vedlo k tomu, že jsme hledali nějaký turistický oddíl. Nesehnali, ale nahradil ho skaut. V minulých letech ještě chodil na šachy a na skateboard, což oboje opustil. Ale letos měl v září naprosto jasno – skaut, orienťák a flétna. Krásně se mu to vylouplo. Ideál. (Plus aby toho náhodou neměl málo, chodí na přípravu na příjmačky, ale o tom v dalším nachystaném zápisku.)

Toňa sice ve školce opustila tanečky, ale na cvičení do Zahrady chodila až do loňska – od dvou a půl let, kdy tam začala chodit do školičky až do gymnastické přípravky, kterou naprosto zbožňovala. A chodila by dál, jenže naše skvělá paní, co cvičení dělala, už šla do důchodu. Škoda přeškoda, Toňa začala chodit na gymnastiku do školy, kroužek na hodinu a půl, baví ji to a jde jí to, ale bohužel funguje jen do 3. třídy. A já mám pořád neodbytný pocit, že by mohla dělat něco, u čeho třeba vydrží pořád, nebo nevydrží, to je fuk – ale aby ta možnost byla. (Fakt teda je, že na vrcholovou gymnastiku bych ji dávat nechtěla.) Taky by bylo fajn, kdyby měla nějakou partu mimo školu. Trošku jsme ji lámali na skauta, ale netváří se, tak ji nutit nebudeme, ono to fakt asi není pro každého. Navíc začala chodit na výtvarku, která se úplně s termínem schůzek nekryje, ale byl by to mazec, co se dovozu týče, nehledě k tomu, že ten den mají už od brzkého rána plavání ve škole a bývá fakt večer nadoraz. A aby ještě chodila ze schůzek až kolem půl osmé, to by bylo ažaž, tak jsme to zatím pozastavili, tenhle nápad. Ona sama projevila zájem o orienťák, ale ukázalo se, že chce hlavně běhat se mnou (občas s ní nějaký závod zkouším, ale je to teda oběť 😀 ), s nikým jiným moc nechce a sama je děsně nejistá, má strach, že se to nikdy nenaučí číst v mapě. Popravdě, já si taky nemyslím, že by to byl sport pro ni, když jsem s ní tuhle šla na trénink a ukazuju jí v té mapě, otočím se a ona někde loví kytky – typická Toni, dáme ji někam na botaniku asi 🙂 Navíc teď tam vzhledem k počtu dětí chtějí zapojení rodičů ve smyslu, že budou běhat s dětmi, na což se já teda zrovna necítím – abych jim pak někde ty děti v lese neztrácela 🙂 A čas je navíc nepřítel! Nakonec jsme na doporučení kamarádky šoupli Tončí taky na běhání po lese, ale takové formou hry, běhají celoročně venku a strašně se jí tam líbí. Akorát je to míněno spíš pro menší děti, ona ještě s jedním chlapečkem jsou tam nejstarší. Nicméně pohyb má, zocelit by ji to mohlo a další budeme řešit až napřesrok. Mě pořád v hlavě straší nějaký ten oddíl s jinou partou, jenže co? A abych nezapomněla, Tončí taky stále hraje na flétnu, už třetím rokem a po loňském podzimu, kdy plakala, jak jí to nejde a učitelka mě uklidňovala, ať tomu dáme čas do jara a ať to ještě vydrží, jsme rádi, že jsme ji poslechli. Fakt – rozehrála se a teď by hrála pořád. Za chvíli bude lepší než ten Mik. V budoucnu by chtěla hrát na ságo a začala pokukovat i po kytaře.

Tímto končím svůj traktát ohledně dětských zábav a volnočasových aktivit a říkám siv duchu, jestli my to fakt někdy nepřeháníme 😀

 

2 comments on “Co se kroužků týká…

  1. Sedmi napsal:

    Náhodou to máš dobrý… Počkej, ať to sepíšu já…

Zanechat Odpověď

